Interview MAVA-juryvoorzitter Timo Smit

'Slimme oplossingen die meer face-to-facetijd met klanten opleveren – die hoop ik te zien'

Timo Smit heeft de makelaardij in zijn bloed: als voormalig makelaar, oud-voorzitter van de NVM en mede-oprichter van Funda drukte hij een onuitwisbare stempel op het vak. Voor de Makelaars Vakprijzen (MAVA) vervult hij dit jaar de rol van juryvoorzitter. We spreken hem over zijn liefde voor het vak, zijn verwachtingen van de inzendingen en zijn visie op de rol van makelaars.

Wat is jouw betrokkenheid bij het makelaarsvak?

‘Ik ben letterlijk geboren en getogen in een makelaarsfamilie, zegt Timo. ‘Mijn vader, mijn oom, twee van mijn broersallemaal makelaars. Daardoor was ik aanvankelijk vastbesloten om iets anders te gaan doen’, lacht hij. Maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.’ Inmiddels is Timo gepensioneerd, maar heeft hij nog nauwe banden met het vak. Van zijn betrokkenheid bij Funda tot voorzitterschap van verschillende besturen. ‘Wel op kleinere schaal, hoor. Niet meer met vijf miljoen internationale leden, nu vooral met dorpsgenoten.’

Hoe ga je jouw rol als juryvoorzitter invullen?

Ik ga vooral letten op hoe iemands aanpak zowel de consument als de makelaar vooruithelpt. Net zoals Funda in dienst staat van makelaars én consumenten. Ik hoop makelaars te zien met slimme oplossingen, die meer face-tofacetijd met hun klanten opleveren. Want dáár hebben consumenten behoefte aan.’ Timo hoopt vooral ook verrast te worden: ‘Ik hoop dat ik af en toe denk: nondeju, wat een goede vondst.’ 

'Vooral van jonge makelaars die nieuwe technologie omarmen, verwacht ik verrassende ideeën.’
Hoe kijk je aan tegen de rol van de makelaar op de markt? 

‘Die is in de afgelopen vijftig jaar eigenlijk nauwelijks veranderd, stelt Timo vast. ‘Ook al zijn er eindeloos veel nieuwe mogelijkheden bij gekomen. De makelaar is en blijft een vertrouwenspersoon die mensen ondersteunt bij een van de belangrijkste transacties in hun leven. De technologische ontwikkelingen in de tussentijd helpen makelaars om klanten sneller, gerichter en creatiever te helpen, maar de behoefte aan persoonlijk advies en ondersteuning blijft.’ 

'Die betrouwbare persoon zijn op wie een klant kan bouwen – dat is het mooiste wat er is.’
Welke categorie spreekt je het meest aan?

‘Ik ben erg nieuwsgierig naar de categorie ‘Makelaarstalent van het Jaar’, zegt Timo. ‘Jonge makelaars zijn vaak creatiever, competitiever en innovatiever. Makelaars die langer meegaan, zijn sneller bezorgd dat innovaties ten koste gaan van de relatie.  

Het leuke is dat deze prijs persoonsgebonden is, en daardoor ook meteen het lastigst om te beoordelen. Hoeveel tijd je stopt in persoonlijke begeleiding is moeilijk meetbaar.’ Zijn advies voor deze categorie is dan ook: breng vooral ervaringen van klanten in. Ook is hij benieuwd naar originele nieuwe manieren om woningen te presenteren, en naar aftersales-initiatieven. ‘Welke makelaars blijven optimaal betrokken bij hun klanten ná de transactie? Daar liggen nog zoveel kansen.’ 

Wat hoop je dat de MAVA gaat brengen voor makelaars?

Ik hoop dat de MAVA een collegiaal gevoel onderling versterkt. Het idee dat we partners zijn, onderling en met Funda, met ieder een eigen rol in het vooruithelpen van consumenten. Makelaars mogen ook best wat trotser zijn op hun werk. Be good and tell it. Zo’n award is een uitgelezen kans om dat te laten zien en je te onderscheiden als ondernemer. Als ik een award zou winnen, zou ik het van de daken schreeuwen en onder al mijn e-mails zetten.

Met welk gevoel wil je na de MAVA-uitreiking naar huis gaan? 

Met een gevoel van collegialiteit en vernieuwing. Dat we samen verder bouwen aan een sterke toekomst voor de makelaardij. Dan ga ik als een blij mens naar huis.